Jak wykorzystać Social Media do promocji małego przedsiębiorstwa?

 

Wskazówki i fakty, które pozwolą Ci na nowoczesną komunikację bez dużego wkładu finansowego

 

Wielu dzisiejszych właścicieli małych czy średnich przedsiębiorstw aktywnie promuje swój biznes w mediach społecznościowych. Wiele jest także takich przedsiębiorców, którzy uważają, że nie mają na to czasu, zasobów, pieniędzy ani energii._ Dzisiejszy rynek faktycznie dostarcza wiele opcji komunikacji i promocji marketingowej, a skupienie się na wszystkich może dezorientować przedsiębiorców w realizacji ich celów biznesowych. Mimo wszystko prowadzenie działań w mediach społecznościowych nie jest aż tak skomplikowane, każdy może we własnym zakresie przy niewielkich nakładach promować swój biznes samodzielnie. Wystarczy poznać kilka tajemnic :)

 

Budowanie wizerunku marki

To jedna z głównych zalet obecności marki w Internecie. Jako przedsiębiorca masz możliwość zaprezentowania czym jest Twój biznes i dlaczego klienci powinni wybrać właśnie Ciebie. Zaczynając od logo, poprzez stronę internetową, czy grafiki Social Media, należy zaprojektować taką wizualizację graficzną, która w możliwie największym stopniu odda charakter Twojego biznesu. Nie musisz mieć zdolności artystycznych – znajdź kogoś, kto zaprojektuje chwytliwe
i profesjonalne treści graficzne. Dzisiaj można nawiązać współpracę z wieloma takimi osobami, które zrobią to w założonym budżecie. Nawet jeśli nie przewidujesz pieniędzy na tego typu działania, dostępnych jest wiele darmowych narzędzi, dzięki którym łatwo nauczysz się projektowania i będziesz mógł sam stworzyć takie treści.

Prowadząc lokalny biznes nie musisz mieć milionów obserwatorów już na samym początku. Właściwie nie musisz zachęcać wszystkich do polubienia Twojej strony. To, na czym należy się skupić, to dotarcie do właściwych osób, które zostaną Twoimi klientami (lub już nimi są). Pobudzaj zainteresowanie tych osób, które faktycznie mogą widzieć Twoje produkty lub usługi jako atrakcyjne. Dzięki nim będziesz mógł budować zaangażowanie odbiorców na swojej stronie.

 

Kanał Social Media, który pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów

Prawdopodobnie słyszałeś już dużo o Facebooku i Instagramie. Jest wiele ciekawych kanałów, natomiast jeśli zaczynasz swoją przygodę z Social Media zacznij od tych dwóch serwisów. Facebook dostarcza wielu funkcji promujących Twoją markę w Internecie. Jedną z nich jest np. meldowanie się. Każdy użytkownik tego serwisu, który zamelduje się w Twoim lokalu, lub udostępni post ze wzmianką o Twoim produkcie – za darmo napędza Ci reklamę. W jaki sposób? Przeciętny użytkownik Facebooka ma około 130 znajomych (większość z nich jest lokalnych). Taki post dociera do nawet 40% jego znajomych! To mogą być Twoi potencjalni klienci. Musisz przyznać, że nie ma lepszej reklamy niż rekomendacja znajomego, prawda? :) Idąc dalej możesz oferować promocję dla tych, którzy wspomną o Twoim produkcie/usłudze na Facebooku, ułatwiając tym samym dotarcie do większej ilości potencjalnych klientów. Podobnych możliwości jest wiele i może to być dla Ciebie ciekawe doświadczenie.

 

Budowanie relacji

W świecie mediów społecznościowych budowanie relacji z innymi użytkownikami jest bardzo istotne. Ważne jest, aby nawiązywać kontakt z profesjonalistami w dziedzinach odpowiadającym Twoim zainteresowaniom. Tego typu relacje pozwalają Ci być na bieżąco z tym, co dla Twojego biznesu jest ważne. Masz możliwość obserwowania rynku, konkurencji, zmian zachodzących w otoczeniu. Codziennie wystarczy poświęcić kilkadziesiąt minut, aby udzielić odpowiedzi, zadać pytanie, skomentować opinię profesjonalisty, którego działania obserwujesz.

 

Dywersyfikacja marketingu online

Podobnie jak promocja marki odbywa się za pomocą różnych narzędzi, również komunikację dobrze jest prowadzić w wielu kanałach Social Media. Może nasunąć się teraz pytanie: „Jakie media społecznościowe wybrać?” lub „Na ilu serwisach powinna istnieć moja marka?”. Zamiast zastanawiać się nad tym w ilu portalach powinna istnieć Twoja marka, warto zastanowić się gdzie są Twoi potencjalni klienci i tam prowadzić komunikację. Każdy serwis społecznościowy ma inny charakter i do każdego z nich należy podejść indywidualnie prowadząc komunikację. Faktem jest, że obecność w wielu kanałach pozwoli Ci zwiększyć zasięgi publikowanych treści. Dobierając dwa – trzy kanały mediów społecznościowych dajesz sobie szansę sprawnej i efektywnej komunikacji online. Dodatkowo poprzez przekierowywanie, łatwo możesz zwiększyć ruch na swojej stronie www.

 

Każde przedsięwzięcie wymaga dobrego planu. Zastanów się jaki cel chcesz osiągnąć wykorzystując narzędzia jakim są Social Media, do jakiej grupy odbiorców chcesz dotrzeć oraz w jakim czasie. Przygotuj harmonogram publikacji i powoli realizuj swoje cele. Media społecznościowe dają duże możliwości komunikacyjne. Pozwalają zarówno dotrzeć do potencjalnych klientów oraz zwiększyć obecność marki w Internecie.

Autor: Kasia Krasowska